New Zealand – The Southern Island

4 februari 2013 - Picton, Nieuw-Zeeland

Ons verhaal vervolgt zich op het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland. Vol enthousiasme kijken we dit nieuwe avontuur tegemoet aangezien menig persoon ons heeft vertelt over de intense schoonheid van dit land. Gebleken is dat hier geen woord aan vuil is gemaakt!
De vlucht naar Nieuw-Zeeland ging als een leien dakje en al snel waren we gesettled in een hostel in de grootste stad van het zuidelijke eiland, namelijk: Christchurch. Het was heerlijk om weer eens in een normaal bed te slapen! In Australie sliepen we namelijk altijd of in de tent (stijve rug) of de auto (stijvere rug) wat niet erg comfortabel was. Toch was het verblijf in het hostel nog redelijk stressvol omdat we de financien voor de nieuwe auto moesten regelen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen! Na een paar dagen in Christchurch konden we dus weer de weg op en was onze eerste bestemming Queenstown. Nieuwjaar kwam er namelijk aan en wij wilde wel een stad vinden waar we lekker uit ons dak konden gaan. Tijdens de rit er naar toe zagen we al hoe mooi Nieuw-Zeeland werkelijk was (en dit was pas tijdens het rijden!!)! Bloemen in volle bloei, schitterende heidelandschappen in de volle zon, besneeuwde bergen en blauwe meren maakten elk uitzicht speciaal. Het voelde echt alsof we rechtstreeks Middle-Earth van The Lord Of The Rings in trokken! In Queenstown aangkomen versomberde het weer en werd ik (Lars =) ) een beetje ziek. Erg veel trek in alcohol had ik dus niet en daarom hebben we ons op Nieuwjaarsavond helemaal bovenaan de berg gestationeerd zodat we een super uitzicht hadden over het vuurwerk. De dagen er na verslechterde het weer nog verder en hebben we het nog nooit zo lang in ons leven achter elkaar zien regenen (of in ieder geval voelde het zo ;) ). Toch was dit een goed moment om onze reis een beetje te plannen en onze eerste tripjes te boeken. Zo hebben we via een site (http://www.bookme.co.nz) met super veel korting tripjes weten te regelen (Pa & Ma, er staan super veel goedkope wijntourtjes bij ;) ). Milford Sound was onze eerste trip. De omgeving waar deze fjord zich in bevindt is wellicht het mooiste gebied waar we ooit in geweest zijn! Het heeft werkelijk alles (behalve misschien stranden)! In dit gebied hebben we vier dagen vertoeft en hebben we natuurlijk vele wandelingen en een cruisetocht de Milford Sound op gedaan. Uiteraard waren we het meeste van de tijd gezegend met heerlijk weer. Toch gebeurde er iets wat een klein smetje aanbracht. Volgens de Maori legendes is het gebeid van Milford Sound zo mooi dat 1 van hun goden iets moest verzinnen om mensen die het bezochten bij zinnen te houden. Als oplossing heeft deze god THE SANDFLY (en de geregelde mug) gecreeert welke de schoonheid met pure ergernis wel zou compenseren. Menig keer zat onze auto ’s avonds dus vol met die verschrikkelijke beesten wat geresulteerd heeft in een barst in de voorruit van de auto. Gelukkig is de desbetreffende mug wel bij het incident gestorven =)!
Onze verkenning van het eiland vervolgde zich vervolgens verder naar het zuiden waar een zeer divers  kustlandschap ons verwelkomde. Deze kuststrook begon in The Catlins waar we onder andere een 80 miljoen jaar oud versteend woud, geel-oog pinguins, hector dolfijnen, fur seals, een sealion, 3 watervallen en Jacks Blowhole hebben gezien! Op Otage Penninsula, vlakbij Dunedin, kwamen ook nog albatrossen langs en we hebben The Moeraki Boulders en Blauwe Pinguins gezien tijdens de rit naar Oamaru (zie foto’s). Het is leuk om dieren in de dierentuin, of dergelijk, te zien, maar onze milieu-wetenschappelijke hartjes gaan pas echt sneller kloppen wanneer je deze schitterende dieren in het wild ziet!
Na de kust trokken we weer landinwaards om weer op tijd in Queenstown aan te komen voor onze volgende activiteit: The Shotover Jet!! Via Bookme hebben we twee plekken in deze jetboot, die met 85 km/u over the shotover rivier raast, geregeld voor maar.... (tromgeroffel).... 2 DOLLAR (1,3 Euro)!!! Leuke ervaring! Hoewel hij volgens ons nog wel iets harder door die bochten of de 360 spin mocht voor die 2$ =), haha!
De dagen in het zuidelijke deel van het eiland waren nu geteld en we waren benieuwd wat de rest ons zou brengen. Via Haast Pass en Haast en de fantastische zonsondergang bij Knights Point en Moeraki Lake reden we het gletsjer gebied binnen. Je zou denken dat de gletjsers (The Fox Glacier en The Franz Josef Glacier) de hoogtepunten zouden zijn in dit gebied, maar het mooiste vonden wij Lake Matheson. De gletsjers vielen namelijk nogal tegen. Wellicht kwam dit omdat we in Noorwegen al veel mooiere gletsjers hadden gezien en dat we misschien al een tikkeltje verwend zijn =) of ze waren gewoon echt niet zo mooi. Wij denken het laatste :p. Lake Matheson, en haar spiegelbeeld reflectie van de twee hoogste bergen van Nieuw-zeeland,  daarentegen wist ons dus wel te verwarmen met haar schoonheid.
Ook de dagen er na zaten weer vol gepakt met leuke dingen! We zijn na de gletjsers richting Greymouth gereden om een nagemaakt Nieuw-Zeelands goudzoekers dorpje genaamd Shantytown te bezoeken en er zelf goud te zoeken. Leuk om te zien hoe het er vroeger aan toe ging in dit nog jonge land (qua cultuur dan) ookal zijn we er zelf, jammer genoeg, niet rijker van geworden! De zelfde dag hebben we ook nog The Pancake Rocks bezocht. Deze rotsen zijn door allemaal lastige wetenschappelijke processen door de jaren heen gevormd en waren het bezoeken beslist waard!
Na het bezoeken van Hokitika en Westport was het weer tijd voor een adrenaline packed activity: Raften! Met 2 Nieuw-Zeelandse bootgenoten en onze kapitein hebben we het wilde witte water getrotseerd en overwonnen zonder echt (Kel en ik dan) in het water te vallen. Een van onze Nieuw-Zeelandse vrienden daarentegen werd voor Kel langs zo de boot uit gelanceerd (op dat moment hing ik met al mijn ledematen behalve 1 been buiten de boot) tijdens de grootste rapid! Lache! Binnen 5 minuten zat ze weer in de boot hoor, no worries!
1 van de laatste gebieden die we bezocht hebben op het zuidelijk eiland is die rond het Abel Tasman National Park. 3 dagen hebben we hier ons bakkie geparkeerd. Het Abel Tasman National Park zelf was het hoogtepunt. In dit park hebben we een goede dagwandelig gemaakt (12,5 km) over schitterende zandstranden en kustheuvels bedekt met regenwoud. De tocht begon met een kleine cruise over het water, The Aquataxi, langs onze gehele wandelroute en vervolgens zijn wij wandelend over een zeer prettig pad weer terug gelopen naar het begin punt. Heerlijke dag en een mooie herinnering! Andere bezichtigingen waren de spectaculaire Pupu Springs (het helderste zoetwater in de wereld, 60 meter zicht onder water!) en The Farewell Spit (een schiereiland in de vorm van een sikkel)! Uiteraard ging dit gepaard met een strak blauwe hemel.
Onze huidjes begonnen hun bruine kleurtje gelukkig dus weer een beetje terug te krijgen na het wat slechtere en vooral koudere weer in het zuidelijke deel van het zuidelijke eiland. Na de grote wandeling in Abel Tasman NP was het tijd om ff lekker te chillen en dit heeft ons kleurtje alleen maar verder goed gedaan. Ook begonnen onze haren nu toch wel echt duidelijk blonde plukken te tonen wat ons alleen maar meer op echte surfers laat lijken. Kan je nagaan hoe we er uit zien na het zonnigere noordelijke eiland, Thailand en Malaysia!!
De tijd op het zuidelijke eiland begon nu wel een beetje tot een einde te komen, maar we hadden nog 1 super leuke activiteit waar we lang naar uit hebben gekeken, namelijk: The Whale Watch in Kaikoura!! Met een fantastische Maorische tourguide zijn we vol plezier en spanning, aangezien het niet zeker is dat je walvissen gaat zien, de zee op gegaan. Met supersonisch geluidsmateriaal probeerde de bemanning de geluiden van de sperm whales, waar ze voornaamlijk naar zoeken, te detecteren. Toch vond ik de eerste sperm whale eerder! De sperm whales spuiten namelijk water door hun spuitgat naar boven waardoor je ze op grote afstand al kunt zien. Wat een magische ervaring was het vervolgens om deze inmense zoogdieren te zien dobberen in het water waarna de walvissen tijdens de climax onderwater duiken en je hun typische staartvinnen kunt zien! Totaal hebben we 3 sperm whales gezien! Maar het was toen nog niet gedaan want op de terug weg kwamen we een gigantische school dusky dolphins tegen wat het alleen nog maar nog beter maakte! Fantastich!
Met een tevreden gevoel konden we toen het zuidelijke eiland verlaten en namen we de volgende dag de ferry van Picton naar Wellington waar het noordelijke eiland ons nog veel meer leuks en moois zou bieden. Voor nu de groetjes en knufjes aan iedereen vanuit de McDonalds (gratis internet.... en oke, lekker eten ;) ) in Whakatane, New Zealand!!

1. Kasper:
    4 februari 2013
    Klinkt echt super vet daar! Maar ik verwacht nog een geheel persoonlijk verhaal met uitbeelding als jullie weer terug zijn;) Maar voor nu: geniet heel veel van het mooie land daar!!
  2. Edith:
    11 februari 2013
    Hoi Kellie en Lars,
    Wat ontzettend mooi daar. Ik heb wel even moeten lachen om die kapotte voorruit en de mug. Is natuurlijk helemaal niet leuk, want die beesten kunnen je knettergek maken.
    Maar geweldig wat jullie allemaal zien en een leuke blog.
    Nu nog veel plezier.
    Liefs