Thailand

23 maart 2013 - Bangkok, Thailand

Onze aankomst in Bangkok was zoals te verwachten: superheet en chaotisch. Gelukkig hadden we een hotel met airco, dus zodra we hier aankwamen, airco aangezet en eerst even bijgekomen van een vlucht van ongeveer 21 uur (Auckland – Sydney – Taipei – Bangkok). Achteraf hadden we inderdaad wel een beetje die cultuurschok dat dagje in Bangkok, half leuk en half toch niet helemaal lekker voelen. De volgende dag zijn we meteen al met de trein naar het zuiden gegaan richting de eilanden! Het was een nachttrein, wel alleen nog zitplekken over. Leek niet zo heel erg, maar Thailand is toch ietsje warmer en minder bijgehouden allemaal, dus de ramen waren lekker aan het klapperen en we zaten vastgeplakt aan de stoelen. Maar goed, uiteindelijk ’s ochtends aangekomen in Surat Thani, waar we meteen door gebonjourd werden naar de bus richting het eiland! (Trein was verlaat, dus vandaar dat ze ons zo lieten haasten). Boot was erbij inbegrepen dus ongeveer om 10 uur ’s ochtends zaten we op de boot richting Koh Phanghan. En dit viel toch wel erg tegen, ik voelde me al niet erg lekker van al dat reizen maar de hele tijd en toen was er ook nog eens een enorm ruige zee. Nou, ik had nooit verwacht zeeziek te worden, maar kwam nu toch wel erg dicht in de buurt. De rest van de boot was ook aan het kotsen, dus dat hielp ook niet echt. Erg blij waren we dan ook toen we op het eiland aankwamen. En zoals het daar gaat met al die toeristen, de lokale mensen vragen waar je heen wilt en vervolgens stoppen ze je als vee achter in een taxi die dan een hele groep richting die kant van het eiland brengt. En letterlijk als vee, want als er meer mensen in die richting moeten dan eigenlijk past, tsja.. dan moet je maar bij elkaar op schoot gaan zitten! Vervolgens werden we ergens afgezet en zeiden ze dat we een longtailboot moesten nemen naar ons resort omdat er geen normale weg heen was.. Zoals ik al eerder zei was een ruige zee..... oftewel, er gingen geen boten. Nou toen had ik het helemaal gehad, want dit wist die taxichauffeur echt wel, maar die heeft wel z’n geld (veel te hoog) geind, stomme lul.  Kan er nog steeds pissig om worden merk ik! Nja, gelukkig hadden we ook beschermengeltjes bij ons en die voelden het goed aan, we stonden nog geen 5 minuten radeloos te zijn toen we ineens een auto zagen langskomen met de naam van ons resort erop! Dus wij hem stoppen en vragen hoe we er nou konden komen, dus hij zegt, stap maar in!! Hij moest wel nog wat andere dingetjes regelen, maar uiteindelijk waren we anderhalf uur  later toch eindelijk op ons resort. Nou nou, dat was met de trip wel. En ik kan je vertellen, het was het meest geweldige resort en de trip helemaal waard. Juist omdat het zo moeilijk bereikbaar was, was het strand hartstikke rustig. Ons bungalowtje (voor €5 per nacht) stond direct op het strand, uitzicht over zee en het eten in het restaurant was héérlijk!! Op dit eiland was ook de beruchte Full Moon party te vinden, dit hadden wij natuurlijk zo gepland dat we erheen konden. Dus in de nacht van 26 februari waren wij te vinden tussen de 60.000 feestende mensen op het strand onder de volle maan. Geweldig! En om 6 uur ’s ochtends weer lekker brak terug naar het resort J. We hebben hier nog 1 dagje langer gechillt en de dag erna een kort tochtje met de boot naar het eiland Koh Tao. Op dit eiland draait het vooral om duiken, en dit was in eerste instantie ook ons plan. Maar helaas heeft Lars een geperforeerd oorvlies (of iets dergelijks) en kan hij niet tegen de drukverschillen. En ook ik dacht, nou laten we het geld dan maar lekker samen uit geven en dus hebben we gewoon een lekker snorkeltochtje gedaan. Dit was ook super mooi en we konden het lekker delen. Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar het vaste land en overgestoken naar de westkust, naar Krabi. Daar kwamen we eerst in een cheap hostel terecht, niet erg goed verzorgd, maar het vrouwtje was wel lief en haar dochtertje van 8 maanden al helemaal. In Krabi hebben we een reisbureau opgezocht waar we wat informatie over de omgeving en opties voor activiteiten hebben gekregen. Vervolgens zijn we weer naar het strand gegaan, het drukste strand tot nu toe, maar wel mooi uitzicht over de karstverschijnselen in de zee. Volgende dag zijn we naar een afgelegen resort vertrokken, eentje die aan het prinsessenstrand lag. Komt erop neer dat het prinsessenpaleis in dat hoekje gebouwd was en daarna mochten er geen resorts meer gebouwd worden, maar dit resort was er al! Met als gevolg dat er helemaal letterlijk niemand, behalve de 5 andere gasten van het resort, op het strand te vinden waren! Dag erna hebben we gekayakt tussen de mangrovebossen en de karstbergen door. Hier hebben we wilde aapjes gezien, hartstikke leuk! Verder hebben we nog even lekker gechillt bij dat resort en vervolgens wilden we met de bus terug naar Bangkok. Dat is natuurlijk niet uit te zoeken via internet.. dus gevraagd of ze ons naar het busstation konden brengen, voor 100 baht gedaan. Kwamen we daar aan, moesten we helaas pindakaas de rest van de dag op het station doorbrengen omdat deze bus pas om 6 uur ’s avonds vertrok.. Was wel weer een ervaring, want dit was echt een bus met alleen maar Thaise mensen en we stopten dan ook rond een uurtje of 11 in de avond bij een soort pitchstop met eten. Maar das wel even wat anders dan onze Europese pitchstops die alleen maar Burger Kings of McDonalds hebben, hier vonden we allemaal kraampjes met verschillende etenswaren. En natuurlijk alleen maar Thaise mensen, dus alleen maar Thaise letters... Geen flauw idee wat te bestellen. Ik heb uiteindelijk iets veiligs gekocht, soort bladerdeegkoekjes (had ook niet echt honger) en Lars een gerecht met noodles en gehaktballetjes... die héél héél erg heet was, dus hij zat lekker te zweten tegenover me! Oh en het leuke was ook dat er niet zo veel buitenlanders rondliepen, dus Lars met z’n lange gestalte viel héél erg op! Uiteindelijk kwamen we ’s ochtends om 5 uur aan in Bangkok. We wilden gelijk door naar Ayutthaya, dus bij het busstation wachten op een bus naar het treinstation (die dus pas een paar uur later vertrok), de trein namen we vervolgens om half 10 en rond een uurtje of 12 kwamen we uitgeput aan in Ayutthaya. Die zelfde dag hebben we alleen nog maar op bed  Grey’s Anatomy gekeken, wat echt heerlijk was! Na een goede nacht rust zijn we de volgende dag, in de middag, de stad in gegaan. Ayutthaya was vroeger de hoofdstad van Thailand en was toen volgens vele de mooiste stad in de wereld. Nu staan er nog vele oude tempels en paleisen verspreid over de stad van welke wij er een paar hebben bezocht op de fiets. Het was echt een leuke dag! Niet alleen vanwege de mooie tempels, maar ook omdat we zelf weer even konden bepalen waar we op korte termijn heen konden gaan. We waren weer even vrij! We eindigden de dag bij een leuke nachtmarkt waar we loempia’s, een soort van wrap en papaja hebben gekocht voor tijdens Grey’s Anatomy ;-). De dag er na zijn we weer op weg gegaan richting Sukhothai, nog zo’n oude stad. Sukhothai is wel iets anders dan Ayutthaya aangezien de oude en de nieuwe stad hier van elkaar gescheiden zijn. Voor ons was de afstand tussen deze twee gebieden geen probleem aangezien dit een ritje met de scooter mogelijk maakten. Na een ochtendje bakken aan het zwembad, want ons kleurtje was een beetje aan het verdwijnen, zijn we met de scooter vertrokken richting de oude stad. Alhoewel het in Sukhothai veel rustiger is dan in bijvoorbeeld Bangkok merk je op de scooter wel echt goed hoe chaotisch het thaise verkeer eigenlijk is. Wel leuk en spannend! Aangekomen in de oude stad merkten we al gelijk hoeveel beter het er daar uit zag in vergelijking met Ayutthaya. Alles was schoon en netjes bijgehouden en alle tempels stonden lekker dicht bij elkaar. De rest van deze dag hebben we dus met ons scootertje van tempel naar tempel gecrosst om na de mooie zonsondergang weer terug naar het hostel te gaan. Leuk einde van een mooie dag! De volgende bestemming was Chiang Mai, waar we de 7 dagen dat we er waren lekker vol hebben gepland. Gelijk na de dag dat we in onze chille en goedkope  guesthouse aan kwamen zijn we de thaise jungle in gegaan voor een drie-daagse jungletrek. Dit bleek een hele leuke ervaring! Niet alleen hebben we op olifanten gezeten, bij een echte hilltribe gelogeerd, natuurlijk door de echt jungle gewandeld, op bamboo geraft en gechilld bij een mooie waterval, maar ook kregen we een kleine survival training van onze gids (die precies leek op de hilarische Mr. Chan van the Hangover!). We hebben geleerd om: ratten te vangen en te eten (smaakt naar kip), welke planten je kunt eten, maar vooral veel worden als medicijnen gebruikt, en welke je goed kan gebruiken voor het koken, om met een katapult te schieten en wat voor dieren er allemaal in de jungle leven.  Een zeer leuke en actieve drie dagen waarbij het echte Thailand goed werd weergegeven! Een echt thaise kookcursus was de volgende activiteit in Chiang Mai. Samen met nog wat Europeese mensen hebben we in een gezellig thais huis kookles gekregen van een echte ladyboy, haha! Wat een leuke vrouw/man was dat zeg! Natuurlijk de hele tijd vunzige seks grapjes maken over hoe lekker dik en lang de loempia wel niet was, etc. Het eten wat we zelf hadden gemaakt mochten we uiteraard ook zelf op eten wat het al helemaal leuk maakten. Met dikke buiken van ons eigen overheerlijke eten werden we uiteindelijk weer terug gebracht naar ons guesthouse, nadat de ladyboy ons poserend voor de foto’s gedag had gezwaaid. De zevende dag was onze laatste dag in Chiang Mai en die wilden we goed afsluiten. Daarom zijn we ‘s ochtend naar The Tiger Kingdom geweest! Hier konden we bij drie maten tijgers (heel klein, klein en medium) in de kooien komen om ze te aaien en leuke foto’s van ze te nemen. En nee ze waren niet gedrugd, zoals mensen op internet beweerden. De tijgers waren zelfs leuk actief en speels. Een hele leuke en vette ervaring ookal voelde het nog steeds wel een beetje raar, omdat je toch niet zomaar een tijger hoort te kunnen aaien. Die zelfde avond vertrokken we voor onze laatste stop in Thailand, namelijk: Bangkok. Shoppen was het voornaamste wat we hier gedaan hebben. Met een nieuw gekochte koffer in de aanslag zijn we door de grootste shoppingcentre van Thailand gegaan om zoveel mogelijk leuke souvenirtjes te vinden en in onze koffer te smijten totdat hij vol was =). In Chiang Mai, bij een leuke avond markt, hadden we ook al veel leuke spulletjes gekocht dus heel veel konden we jammer genoeg niet meer kopen (ook aangezien we zo goed als blut waren), maar toch was het heel erg leuk! De aller laatste dag van onze vakantie typeerde eigenlijk wel een beetje bijna heel onze reis want we hadden weer eens mazzel. Op die dag was het namelijk feest in Bangkok en reden tuktuks je voor maar 20 baht door de hele stad! De vriendelijke man heeft ons naar de Big, Happy en Lucky (welke maar 1 dag per jaar open is voor toeristen!!) Boedha, het koninklijk paleis, the Golden Mount en Wat Pho gebracht! Een zeer leuke afsluiting van onze vakantie! Die zelfde avond zijn we naar het vliegveld gegaan waar we luttele minuten voordat onze visa verliep door de douane wandelde om de volgende dag, na een vrij relaxte vlucht, aan te komen in het koude (rond het vriespunt met een gevoelstemperatuur van -10 ofzo!) Nederland. Daar stonden familie en vrienden al gretig op ons te wachten om ons eindelijk weer even lekker te kunnen knuffelen na een lange reis. Onze reis was een schitterende ervaring die we nooit meer zullen vergeten en waar we ongetwijfeld met een grote glimlach nog vaak over zullen dromen. Overigens heeft het er ook voor gezorgd dat we verslaafd zijn geworden aan reizen en we hebben ons voorbeeld al gevonden: een Japaner die we in Thailand ontmoet hebben. Deze man was 42 en had al 117 landen gezien! Wat dat ons leert: waar een wil is, is een weg!