Queensland - The Sunshine State

25 december 2012 - Cairns, Australië

Na de paar dagen dat we, eindelijk, op de zelfde plek in Byron Bay verbleven hebben was het tijd om afscheid te nemen van onze, en voor mij nieuwe, internationale vrienden en verder Queensland in te rijden. De volgende halte was Surfers Paradise aan de Gold Coast. Wat mij betreft was het een aangename stad want surfen op de vele stranden, eten met een ondergaande zon, een waterpark bezoeken en vooral heel veel chillen waren onze voornaamste bezigheden. Het gevoel wat je krijgt bij Surfers Paradise is in ieder geval wel uitgekomen.
Het overnachten, wat we normaal ergens langs de snelweg op een gratis rest area doen, kon uiteraard niet in Surfers en dus hebben we onze auto net als in in Sydney gewoon ergens in een rustig en donker woonwijkje neergezet in de hoop dat de politie de grote letters met TRAVELLERS AUTOBARN of ons bordje met I LIKE TOURISTS achter op onze auto niet zien. Gelukkig is dat altijd het geval geweest!
1 van onze dagelijkse bezigheden is het slaapklaar maken van de auto. Dit houdt in dat we de achterbak, waar onze matjes liggen, vrijgemaakt moet worden van spullen. Elke avond gooien we dus de backpacks, het eten en de rest van de zooi voorin de auto om ze de volgende ochtend weer terug op de achterbak te smijten. Het is minder erg dan een tent opzetten gelukkig, aangezien we alles redelijk georganiseerd in dozen en tassen hebben verdeeld.
Zo moesten we ook op 6 december de auto weer rij klaar maken om vervolgens naar Australia Zoo te rijden, de dierentuin van mijn favoriete australische held Steve Irwin! Dit betekende wel dat we Brisbane helemaal over zouden slaan, wat volgens de meeste mensen niet zo heel erg was. Toch zijn we er nog even door heen gereden en hebben we het even snel vanuit de auto kunnen bezichtigen.
Bij Australia Zoo aangekomen werd ik inmiddels toch wel heel erg enthousiast want ik wilde hier al sinds ik een klein ventje was al heel graag heen. Het geen waar de dierentuin bekend om is vond ik het leukst, namelijk: the Crocshow en het rond lopen met dieren aan een lijntje. Verder hebben we een tijgershow gezien, wat Kel natuurlijk helemaal fantastich vond, de olifanten en kangaroos gevoerd en vele andere leuke dieren gezien! Vervolgens zijn we in de namiddag naar Caloundra gereden om rustig aan het strand weer van ons avondeten de genieten.
De dagen er na hebben we lekker genoten van onze laatste surfdagen in Australie aan de Sunshine Coast en hebben we onze surfboarden in Noosa weer verkocht. Na Noosa wordt het namelijk steeds minder geschikt om te surfen door ofwel slechte surfstranden, haaien, zoutwaterkrokodillen en natuurlijk die vervelende kwallen. Crikey!!
De volgende bestemming was Fraser Island wat helemaal fantastisch was en waar we veelste veel hebben gedaan om nu allemaal uit te leggen. Ik zal het daarom kort houden en zal de fotos voor zichzelf laten spreken =). Vanuit Hervey Bay zijn we met een grote groep jongeren in 4 super vette 4X4 monsters naar Fraser gereden om op het eiland van bestemming naar bestemming door het zachte zand of op de stranden te racen. Misschien wel het leukste was het rijden zelf omdat alleen Kellie en ik oud genoeg waren om te kunnen rijden. Daarnaast is alleen onze auto niet vast komen te zitten in het zand! Op het eiland verbleven we in kampen in de duinen en het voelde echt alsof we in het wild waren. Dingo’s omcirkeleden ons kamp, 7 van de 9 gevaarlijkste slangen op aarde leven vrij op Fraser en je kon niet in de zee zwemmen omdat het een broedgebied was voor tijgerhaaien. Verder hebben we onze haren en lichaam gewassen met zand, in schitterende zoetwatermeren gezwommen en mooie stranden gezien.
Met onze ticket naar Fraser zat ook een gratis dag naar een resort. Nadat we  naar Fraser waren geweest zijn we dus gelijk weer terug gegaan om een heerlijk gratis dagje te chillen. Was echt een top dag samen met onze duitse vrienden.
Da dagen na deze chill dag waren vooral in het teken van rijden. We moesten namelijk op tijd in Airlie Beach zijn om met onze boot mee te gaan naar de Withsundays. Onderweg kregen we het vervelende nieuws dat de oorspronkelijke  catamaran boot waarmee we zouden zeilen een kapotte motor had en we een andere boot toegewezen kregen. Deze andere normale zeilboot was wat minder chill, maar de trip heeft er gelukkig niet onder geleden. Wat wel vervelend was, was dat ik een cyste op mijn rug had die vlak voordat we met de trip begonnen kapot klapte. Met een ontstoken en pijnlijke bult op mijn rug begonnen we dus met de tweedaagse zeiltrip naar de Withsundays.
Het zou uiteindelijk een schitterende reis worden met heerlijk weer, een leuke groep, lekker snorkelen, mooie zonsondergangen en het op 1 na mooiste strand van de wereld (hier zijn de kerstkaarten gemaakt!). Het is echt een goed gevoel om zeilend de zon onder te zien gaan met goede muziek, lekker eten, nieuwe vrienden en een drankje (ookal is het goon, de vieze goedkope wijn die ze hier in Australie allemaal drinken). Het enige vervelende was dat de onderwatercamera van Kel kapot is gegaan tijdens de eerste snorkelduik voordat ze ook maar 1 foto van een vis heeft kunnen maken (behalve mij =) ). Oja en op de laatste dag, terwijl we bezig waren met de terugreis, knapte mijn bult nog een keer. Echt Jakkie! Bij aankomst op het vasteland zijn we dus gelijk naar de doktor gegaan die de bult heeft weg gehaald. Ik zal de rest jullie besparen, het gaat in ieder geval goed ;).
Gelukkig was ik nog wel valide genoeg om te rijden want we hadden een lange rit voor de boeg om de auto op de 22ste de auto terug te brengen in Cairns. Tijdens de rit er naar toe hebben we daarentegen besloten om even te bellen of we de auto nog twee dagen langer konden houden zodat we ook naar Cape Tribulation konden. Travellers Autobarn vond dit prima!
Na de Josephine waterval bezocht te hebben, zie vooral de zeer spontane en belachelijk sexy foto van Kel die het water uit komt, kwamen we aan in Cairns waar we hadden afgesproken met Dag en nog wat andere exchange vrienden van Kel. Na een goede dag chillen in Cairns zijn we samen met Dag en Helge, de broer van Dag, naar Cape Tribulation gereden. Het was een regenachtige dag, maar dat had ook wel wat. In Cairns is namelijk het regenseizoen net begonnen en dat wilde ook wel mee maken. Mossman Gorge, een rivier vol met grote stenen uit de bergen met regenwoud er om heen, was zelfs tijdens een bui nog meer dan een bezoek waard. Daarnaast hadden Kel en ik natuurlijk weer mazzel op Cape Tribulation want precies toen wij op het mooiste stuk waren kwam de zon eventjes door om onze fotos weer een stuk mooier te maken. Voor ons was Cape Tribulation, de plek waar het regenwoud en de zee elkaar treffen, het meest noordelijk waar we zijn geweest. Verder konden we niet want de normale verharde wegen houden daar op en gaan over in grintwegetjes de echte bushbush in. Ooit gaan we daar ook nog eens heen!
Na de Cape Tribulation trip zijn we weer terug op het heden, 25-12-2012, 1ste kerstdag. Op dit moment schrijf ik dit verhaal aan het zwembad in ons hostel genaamd Tropic Days (top hostel btw!). Toen ik nog thuis was leek met het al raar om met 34 graden kerst te vieren, maar hier aangekomen is het ronduit achtelijk haha. Dus het is voor ons een normale dag geworden hoewel we wel ons best doen door de hele dag met een kerstmuts rond te lopen =).
Zo komt ons Australische avontuur alweer bijna tot een einde aangezien we overmorgen naar Nieuw-Zeeland vliegen. Misschien dat we morgen nog een dagtrip doen naar The Great Barrier Reef, maar we zijn een beetje laat met kerst enzo dus we moeten nog maar even kijken of het lukt.
Als laatste heb ik nog een soort van huishoudelijke mededeling voor de computerleken onder ons =). Als je op kaart klikt kan je de route zien hoe we in Australie, maar ook straks in Nieuw-Zeeland en Thailand, aan het reizen zijn. Het leuke hieraan is dat wij de fotos van verschillende plaatsen waar we geweest zijn gekoppeld hebben aan de kaart. Zo krijgen jullie misschien een wat beter idee van de reis =)!
Voor nu geven we jullie allemaal een dikke kus en knuffel en tot over een maandje ofzo vanuit Nieuw-Zeeland ;)!

1. Kellie:
    25 december 2012
    Het is al een heel verhaal, ik weet het. We hebben namelijk
    nogal veel gedaan in Queensland. Maar toch ga ik nog wat dingen toevoegen!! Ten eerste hoeveel kilometers we nu al gereden hebben, als we goed gerekend hebben zijn dat er 6330 km!!!
    En ten tweede, over het zeilen op de Whitsundays. Tijdens het snorkelen hebben we natuurlijk echt superveel vissen gezien, vooral toen we om 7 uur 's ochtends gingen snorkelen, wat was het druk! En echt superkleurige en heel erg veel verschillende soorten. Ook hebben we grote zeeschildpadden gezien. Lars heeft er 3 gezien. Ik maar 1, maaaarr, ik heb hem wel geaaid. En hij was waarschijnlijk al een jaartje of 100, want hij was ongeveer 1 meter groot :)!
    Verder geloof ik dat Lars wel ongeveer alles gecoverd heeft, en zo niet, dan hebben we nog wat verhalen voor thuis!! =D
  2. Aad:
    28 december 2012
    He Lars, Kellie,
    Opa, Edith en Toos hebben nu ook de link van deze BLOG dus die zullen jullie nu ook volgen. Heb genoten van jullie lange verhaal (leuk!!!) en natuurlijk de foto's. Wat een vakantie zeg. And just maybe the best is yet to come. Vanuit een bewolkt NL veel plezier van de Vermeers toegewenst!
  3. Henri en gabriela:
    1 januari 2013
    holy mooooly, [incase you miss the cows]

your trip sound and looks great! must be nice to miss the winter [same here:]...
    hope to go to New Zealand in any of the coming years [ to many Irish in the outback ]
    We keep following your antics, and keep on smiling!

greetings Gabriela and Henri
  4. Myrthe:
    29 januari 2013
    Whaaa wat een leuk verhaal en vooral ook vet mooie foto's:) Leuk om te zien dat jullie zo genieten, we hebben jullie leuke kerstkaartje ontvangen:) Ga lekker verder met genieten, surfen, duiken, hiken, schrijven, tekenen en lol hebben, volgens mij moet dat wel lukken! Veeel liefs, ook van de rest van de stammers, Myrthe
  5. Aad:
    7 februari 2013
    Hey Kel, Lars,
    Dank voor wederom een interessant en lekker leesbaar verhaal! Heb het verhaal vandaag even geprint voor Lilian en Ruben en ga zo foto's printen...hmmmmm. Kan ik lekker wegdromen. En nu weer naar het Zuidereiland en dan Bangkok!!!! Veel liefs, de Vermeers.